Heel veel ooo’s in het onderwijs met Lego en Werner Mantz (1)

Het is weer even geleden dat ik een artikel heb geschreven op mijn blog. In de afgelopen maanden heb ik weer een aantal mooie ervaringen opgedaan en dingen ontdekt op het raakvlak van vaardigheden, ict en onderwijs.

Heel veel oooo’s in het onderwijs…

In dit bericht wil ik je meenemen in de wereld van vele o’s in het onderwijs. Ten eerste is er OOL; Onderzoekend en Ontwerpend leren. Deze leerstrategie heeft als doel om kinderen competenties te laten ontwikkelen die samenhangen met de wetenschappelijk manier van werken of te werken als ontwerper.
Ten tweede heb je de 3 ooo’s (3O) van Brainport; ondernemend, onderzoekend en ontwerpend leren. Deze kijk op onderwijs is in grote mate gelijk aan OOL, maar draait om de 21e eeuwse vaardigheden die steeds belangrijker worden in het bedrijfsleven. Je kan denken aan het bouwen en verbeteren van een prototype nadat een leerling onderzoek heeft gedaan.

Project weer

Steeds meer begin ik deze ooo’s te waarderen en toe te passen in mijn eigen onderwijspraktijk. Met ‘Project Weer’ ontdekken mijn leerlingen hoe een weerbericht is opgebouwd en ontwerpen ze een eigen weervideo. Meer informatie over project weer lees je hier en hier.
Het is een andere aanpak binnen het onderwijs die veel meer vraagt van de leerling zelf, maar ook van docenten! Hoe kan ik mijn lessen verder ontwikkelen met behulp van 3O en OOL? Daarvoor heb ik een nieuwe hobby nodig, een hobby waarbij ik zelf moet ontdekken, onderzoeken en ontwerpen….

Lego architecture

Een nieuwe hobby met eisen, dat is niet op stel en sprong geregeld. Het moet ergens begin 2016 zijn geweest dat ik op internet deze doos tegenkwam, waarschijnlijk tijdens het speuren naar leuke lego voor Steffi. Later in 2016 viel het kwartje, wat als ik dit nu ga combineren met de foto’s van mijn opa. Dit is perfect om mee aan de slag te gaan. Lego Architecture Studio is een doos met een dik boek over architectuur en een hele zooi witte stenen. Hiermee kan ik op basis van Werner’s foto’s gebouwen nabouwen:

  1. hoe zit het gebouw in elkaar en welk verhaal hoort erbij? = ontdekkend leren.
  2. welke stenen zijn er nodig en hoe bouw ik deze op? = onderzoekend leren.
  3. welke nieuwe modellen kan ik nog meer maken? = ontwerpend leren.

Eerste resultaten

Nu is het begin februari en ben ik aan de slag gegaan met Lego en Werner. En de tweeledige ontdekkingstocht pakt niet verkeerd uit: ik heb er een succesvolle hobby bij en ervaar hoe motiverend 3O leren is!

In mijn volgende berichten meer over de resultaten van de gebouwen die ik heb nagebouwd. Tipje van de sluier? Pressa!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *